November 21, 2009

Afrika : Peluang pelaburan atau wajah baru Penjajahan?



Di ketika ini, saya yang masih terhegeh-hegeh mencari idea untuk menulis. Di saat ini juga, warga benua Afrika terus menerus di bantai kemiskinan, kelaparan, malaria dan segala macam pendemik. Di parahkan lagi melalui penguasa-penguasa yang zalim dengan “barah” korupsi yang tenat. Manusia di Afrika sedang melalui satu jalan penderitaan yang panjang. Daripada zaman perdagangan hamba dan penjajahan, Afrika tiada pernah aman daripada bermacam kesengsaraan. Di dalam perkembangan terbaru, berjuta-juta ekar tanah di benua Afrika telah beralih tangan kepada syarikat-syarikat multinasional asing untuk di usahakan sebagai tanah pertanian. Perkembangan ini adalah merupakan rentetan krisis makanan dunia baru-baru ini dan ia menyebabkan negara kaya seperti China, Korea Selatan, Arab Saudi dan beberapa negara teluk sekarang di lihat berkejaran untuk memastikan bahawa mereka mempunyai stok makanan yang tidak putus untuk rakyat mereka.

Pada pendapat saya, krisis makanan dunia telah membuka mata negara-negara kaya dan syarikat-syarikat gergasi multinasional bahawa seguni gandum mungkin suatu hari nanti akan menjadi lebih mahal daripada sebuah kereta ataupun satu tong minyak. Maka pelaburan di dalam bidang pertanian sudah tentunya akan memulangkan hasil yang lumayan terutama sekali di saat makanan berkurangan. Itu adalah hukum kapitalisma. Untuk mendapatkan untung yang maksima? Afrika adalah tempat yang paling murah dan mudah di ketika ini.

Di dalam kebanyakan kes, penguasa di negara-negara Africa terbabit telah mengenepikan nasib rakyat sendiri yang sentiasa kelaparan demi mengumpul makanan untuk penduduk di negara kaya yang sudah pasti kekenyangan. Oleh kerana di kebanyakan negara Afrika ini di mana dasar pemilikan tanahnya adalah kurang jelas, maka banyak kes-kes yang berakhir dengan situasi di mana rakyat kehilangan tanah pertanian, dan kehidupan terjejas kerana tanah yang dahulunya mereka anggap sebagai tanah nenek moyang, kini jatuh ke dalam tangan syarikat gergasi multinasional. Penguasa yang seharusnya membantu mempertingkatkan mutu pertanian tempatan, terus mengabaikan tanggung jawab kerana telah menerima wang yang lumayan daripada negara-negara yang terlibat.

Alasan biasa yang selalu kita dengar dari pihak yang menyokong rampasan tanah yang berleluasa di Afrika adalah pelaburan asing atau Foreign Direct Invesment FDI. Tidak di nafikan bahawa benua Afrika memerlukan suntikan pelaburan demi mengeluarkan mereka daripada lingkaran kemiskinan. Namun apa yang membimbangkan, ia melahirkan satu wajah baru terhadap penjajahan dan perhambaan. Perkara ini menjadi tajuk pendebatan hangat di kalangan organisasi-organisasi pertanian dan makanan dunia hari ini. Ramai yang berpendapat bahawa apa yang berlaku hari ini di Afrika adalah rampasan tanah daripada warga tempatan dan bukannya pelaburan.
Arab Saudi, setakat ini membuat pelaburan yang berjumlah 400 juta USD di Sudan dan Ethiopia dan mengerjakan tanah seluas 1.2 juta ekar di Tanzania. China mempunyai 6.9 juta ekar DR Congo dan 5 juta ekar di Zambia yang kebanyakannya adalah penanaman Kelapa sawit. Korea Selatan, melalui Daewoo (mempunyai rekod dalam berkerjasama dengan regim kuku besi seperti di Burma) sedang mengerjakan seluas 1.7 juta ekas di Sudan dan Qatar ketika ini sedang menunggu masa untuk menjarah 40,000 hektar di negara Kenya.

Yang membimbangkan adalah negara-negara Africa yang terbabit terkenal dengan korupsi, tidak telus, regim zalim dan sebagainya. Hingga di saat ini 1 daripada 2 orang di Afrika hidup dengan berbekalkan kurang daripada 1 USD sehari. 184 juta orang di Africa menderita malnutrisi. Sampai bila Afrika mesti menderita?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

o ala ganah demo...di glasgow ko di strathclyde?

Mesoul Bin Safie berkata...

Edinburgh loni.